måndag 4 oktober 2010

Och så var det sömnen då

Nu är det ju några timmar kvar på röstningen av sovvanorna men visst kan man nästan konstatera att vi inte sover särkilt bra. 68% av er som röstat sover dåligt eller mindre bra i perioder. "Endast" 31% sover bra! Anmärkningsvärt tycker jag men det verkar spegla den artikeln jag läste den där kvällen på SöS. Undrar om det har med ålder att göra eller om vi "mår sämre" nuförtiden - det vill säga stressar mer och pressar oss själva mer. Jag kan inte komma ihåg att jag hörde "äldregenerationen" prata om detta som ett problem när jag var liten/ung.

Några tips jag kommer ihåg från broschyren var de "gamla": ta en promenad på morgonen/förmiddagen för att ladda med ljus för melatoninproduktionens skull, sov mörkt och svalt, träna inte innan sänggående, ät inte sent, ta det lugnt med kaffet ocm du är känslig för koffein och inte minst ta reda på när ditt sömntåg går så du inte missar det. En kvart fel kan räcka!

1 kommentar:

  1. Ok, ser nu att "bra-sovarna" hämtar upp och leder...rafflande upplösning i morgon bitti!
    God Natt önskar Lotta herself

    SvaraRadera