onsdag 27 oktober 2010

Miljön

Jag har ju varit "himla" mycket på kurs sedan jag började jobba, bland annat på en miljöutbildning. Ett slags ISO 2000 fast i mindre skala - inte sämre men mindre, ska vi säga, manualstyrd. Utbildningen var en halvdag och fokuserade på smått till stort, allt från de smältande isarna till vad DU/JAG kan göra för att hjälpa stackars Moder Jord som sliter med oss människor. En uppgift vi fick var att arbeta i grupper med vad vi kunde göra på arbetsplatsen och i vår grupp så kom vi med två konkreta förslag varav ett implementerades idag.
Förslag ett var en köttfri dag i veckan för att minska "utsläppen" (hi hi, lite roligt är det ju!). Vi var nästan mangrant på vegetariskt café idag och kände oss stolta. Iallfall jag.
Det andra förslaget var lite mer kontroversiellt. Förslaget var att om en arbetsplats ställer upp miljömål för verksamheten (med relevanta krav) och sen genomför dessa så bör medarbetarna ges ett lönepåslag för väl utfört arbete. Jag tycker det låter toppen. Det gynnar ALLA! (Om vi nu inte tok-konsumerar upp det där extra lönepåslaget förstås....)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar