onsdag 20 oktober 2010

IV-programmet störst i Sthlm

Jag har varit på en introduktionsutbildning hos min nya arbetsgivare i 3 heldagar. Mycket informativt. Till exempel har jag lärt mig något om skolvärlden jag inte visste tidigare, något som faktiskt chockade mig. Och så himla lätt-chockad är jag inte.

Visste ni att IV-programmet är det största gymnasieprogrammet i Stockholm idag? Vet ni vad IV-programmet är? IV-programmet är ett gymnasieprogram (Induviduellt Val-program) för elever som inte klarat kärnämnena i grundskolan. Kärnämnena är svenska, matte och engelska (som jag uppfattade det) och om man inte har ett visst antal poäng i dessa ämnen så blir man underkänd och kan alltså inte söka vidare till några av de Nationella programmen som finns (Samhällsvetenskapligt program, Humanistiskt program, Ekonomiskt program o.s.v.). Vilket ENORMT misslyckande av grundskolan det måste vara när det största programmet på gymnasiet är IV-programmet! Det innebär ju att det är massor av barn/elever som inte fått en tillräckligt bra skolgång under sina år de haft skolplikt. Det tycker jag är chockerande!

Men sen är det ju tur att det finns IV-program. För alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar