söndag 31 oktober 2010

Det privata

Jag velar fram och tillbaka hur jag ska göra med min dagboksblogg. Å ena sidan vill jag fortsätta skriva min dagbok (jag tycker om att skriva) å andra sidan så "går det inte". Mitt jobb stör. Jag vill inte censurera mig på det sättet. Min blogg är ju ingen "fläka ut mitt privatliv-blogg" precis men den är ändå nära. Nära mitt jag. Min kärna. Mig. Och det vill jag att den ska vara, annars är det ju liksom ingen idé att hålla på.

Vi pratar alltid om "personlig inte privat" på inom mitt yrke. Att ha en personlig roll till de vi möter men att separera det privata, för att vare sig lämna ut oss själva eller lasta den andre som kanske kommer till oss för att få hjälp. Att då lägga ut saker om mitt privatliv på nätet blir knepigt. Att säga att "jag har barn" är personligt - att visa bilder på dem är privat. Ja ni förstår vilka problem jag har. Det är tydligen söndagsångesten som talar igen...

Jag vill ha er hjälp och kommer lägga över beslutet på er. Nästa veckas röstning gäller alltså bloggens vara eller inte vara. Ska jag fortsätta blogga trots mina tveksamheter. När ni röstar vill jag att ni ska ha mitt bästa i åtanke. Är det lämpligt att ha en blogg när man har ett sånt jobb som jag har? Vill ni lämna en kommentar kring hur ni tänkte eller ett råd i kommentarsfältet vore jag tacksam.

Angående julplanerna så var det hälften av er läsare som liksom jag planerat för julen i år. Hoppas den blir bra för oss alla trots att de "röda dagarna" är så få och att det blir lite tid för vila.

4 kommentarer:

  1. Ha bloggen kvar.. skriv de lite mer alldagliga inläggen som vanligt men lägg lösenord på det som är privat och dela ut det till dem du vill ska läsa det.

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta, du måste nog själv ta det där beslutet, vi andra tycker ju förstås det är roligt att läsa som du skriver nu, med bilder och sånt, det är inte lika roligt utan det håller jag med om, det var nog därför jag tröttnade, jag gillar inte att behöva censurera och tänka, kan jag skriva det här eller det här,
    alt är ju att du startar en ny blogg anonymt, så skyddar du din jobbroll i alla fall, lösenord som hon här ovan nämner är väl en idé men verkar krångligt,
    kram
    annika
    annika

    SvaraRadera
  3. Lägg ner bloggen men fortsätt skriva.
    Better safe than sorry som de säger över där.

    SvaraRadera
  4. Eftersom du känner dig villrådig tycker jag att du ska sluta blogga. Det låter som om din maggropskänsla säger dig det. Lita på den det brukar alltid bli rätt. Föregående inlägg av Anders känns som ett klokt råd.

    Kram
    Lisa

    SvaraRadera