onsdag 12 januari 2011

Sysmbolagets tävling

En cliffhanger.

Tävligen var alltså en förfrågan från Systembolaget om hur man kunde förbättra deras butiker och verksamhet UTAN att för den delen öka försäljningen (eh...nåja?). Bästa förslaget skulle vinna en kock för 10 pers, så långt är ni med va?

Han som vann (och det är nu det blir lite osäkert) hade ett förslag om att man kan ta med sig information om vinet man just köpt på en streckkod, så att man till nästa gång kunde spara informationen om man gillade vinet. Tror att koden ANTINGEN skulle sitta på flaskan så man kunde "riva av den" som ett klistermärke, eller, sitta på kvittot. Allvarligt talat fattade jag inte det genialiska i detta? Visst är det opraktiskt när man vill komma ihåg namnet på ett visst vin och antingen måste "ånga" av etiketten eller skriva ner varunumret, men hallå, hur stort är problemet? De som är intresserade av viner tror jag redan idag sitter och ångar och skriver dagböcker fulla med varunummer, "syracirklar" och beskrivningar såsom "fruktigt", "nötigt" eller "dyigt". Tror inte ni det?

Mitt förslag var såklart MYCKET bättre. Jag tyckte att Systembolaget skulle införa Temaveckor eller Temamånader där kända stjärnkockar kunde dela med sig av sina bästa recept på receptkort i butiken med bild på maten på framsidan och en inköpslista på baksidan. Receptkorten skulle sitta bredvid det perfekta vinet (i en kanske oväntad kombination?) och det skulle bara vara att gå från Systemet till mataffären. Och komma hem med en gourmetmiddag! Temat kunde utökas till "Italiensk månad", "Karibisk hetta" - "Norsk husmanskost"...eller nåt.

Vad tycker ni, vems förslag var bättre?
Streckkod -vs- temavecka?

6 kommentarer:

  1. Lotta, jag tycker att ditt förslag om temaveckor var såååååååååååååå mycket bättre än förslaget om streckkoder. Men jag gillade det också. Jag gissar att ditt förslag förlorade på att det blev för "dyrt" att genomföra. Nu blir det ju bara ett IT-system att utveckla och underhålla, inga stjärnkockar som skall smörjas och lockas, receptkort som skall tryckas upp osv. MEN tänk om de kunde förena era båda förslag... på det där kvittot kunde även en länk finnas till ett lämpligt recept som passar till vinet. Det skulle vara toppen!

    SvaraRadera
  2. Jaja, det är inte alltid lätt att förstå sig på teknik.

    Det vinnade förslaget var:

    I systembolaget butikerna skulle det finnas:
    1)Steckkodsläsare
    2)"Kvittoskrivare/printer"

    En kund väljer en en flaska går fram till streckkodsläsaren(varje flaska har en streckkod)
    flaskan skannas. Ut ut printer kommer ett liten lapp/klisterlapp som man kan ta med sig hem.

    På denna lapp finns information om vinet man köpt.
    Vad det heter/Beska/smak/vad det passar bra till/etc

    En del kunder har ju mer än en flaska vin hemma. Då kan man enkelt kolla på sina lappar vilket vin som skulle kunna tänkas passa bäst till lammsteken.

    På denna lapp det även kunna vara en www adress till en maträtt som skulle kunna passa med vinet.

    (Så era förslag skulle kunna funka ihop)


    /B

    SvaraRadera
  3. Ditt förslag var bättre såklart!

    SvaraRadera
  4. Det var förmodligen en torr IT-konsult som kom på streckkodsidén..=). Ditt förslag var mycket trevligare och kreativare. Har bara en undran... Vilket vin passar till den norska husmanskosten? Vad jag vet finns det inget vin som passar utmärkt till ostmacka =)!

    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. DITT förslag var bättre, trevligare, roligare. Och man FÖRSTÅR det :) Men vet vet; det kanske dyker upp på Systembolaget så småningom även om det inte var vinnande förslag. Det skulle göra butikerna trevligare, tycker jag.

    Go girl!

    MiaMarianne

    SvaraRadera
  6. Tack för era kommentarer./Lotta

    SvaraRadera