torsdag 27 januari 2011

Min läkare ringde idag

Idag var Telefontiden (med stort "T") i 5 minuter. Min läkare ringde för att berätta att jag är frisk som en nötkärna! Iallafall när det gäller reumatisk värk/sjukdom. Faktum var att de blodprover jag lämnat hade så goda värden att jag var som en "nyfödd" enligt min läkare. Finfin lever, finfin njure, finfint blodvärde - allt var i topp! Något inflammatoriskt var det inte tal om heller. Inga reumatologiska besvär! Däremot var 5:e och 6:e nackkotan lite intryckta i diskarna (om jag fattade rätt) så jag har nedsatt rörligthet i nacken. Jag har en skolios på ryggraden i någon slags högerrotation, jag har någon kota i ländryggen som det är nedsatt rörlighet i och höger höft var på något vis förskjuten 1 cm i någon riktning (?). Så det kanske inte var så konstigt att jag haft ryggvärk men reumatiskt är det INTE.

Kan du säga det säkert nu, frågade jag? Kan du lova att jag inte har någon reumatisk sjukdom? Nja, alltså lova och lova...harklade han sig. Jag kan ju aldrig lova säkert för tänk om du FÅR en reumatisk sjukdom om 10 år... (och då fick jag lust att säga "and then I will haunt you down and"...) ...men så mycket kan jag säga, fortsatte han, att du har inget nu iallafall! De krokiga artrosfingrarna då, frågade jag vidare? Ja, sa läkaren, det hör nog åldern till. Jaha, sa jag, så då är jag en kärring nu då? Ha ha ha, skrattade läkaren - nej, men tänk så här - du har ju provvärden som en nyfödd så allt är ju relativt. Och visst är det så, allt är ju relativt.

Nu blir det sjukgymnastik för hela slanten. Nacke och ländrygg. Öka rörligheten sen ut i löpspåret igen. Jag är så glad!

1 kommentar:

  1. Gud va skönt lotta, jätteglad för din skull.
    Annika

    SvaraRadera