onsdag 15 september 2010

Regnigt och deppigt

Det regnar i Stockholm idag. Trist för Edward som ska ha sin första friluftsdag men som det gamla ordspråket säger "det finns inga dåliga väder bara dåliga kläder" så kan det nog bli en bra dag ändå. Edward är nämligen inpackad i regntäta material från topp till tå och då brukar det ju tvärtom vara kul för barn att vara ute när det regnar. Själv tyckte jag dock att min nya (well) fina regnkappa hade lite mer att önska när det vräkte ner. Dessutom hade jag inga stövlar så sockarna var genomdränkta när jag kom hem. Bra för förkylningen. Jag härdar mig.

Deppigheten står Arbetsförmedlingen för. Gud så deprimerande det känns att gå dit. Det känns som det sitter en hop hopplösa människor (mig själv inkulderad) där och bara väntar på avrättningen. Det är tyst, kallt och obarmhärtigt ljust där inne. AF:s nya "giv" nuförtiden är visst SERVICE. Vad den riktigt innebär det vet jag inte för det verkar inte som att någon verkligen får hjälp med att söka jobb? Jag stödjer arbetslinjen, jag tror att människor generellt ska och vill arbeta men någonstans verkar det gått snett i hur vi organiserat vår hjälp till arbetssökande. Det finns jobbtorg, coacher, cv-kurser, kompetensföreläsningar...men ändå känns det som att de som verkligen behöver HJÄLP med att söka jobb har inget att hämta här? Nej, idag tror jag på idén om ett kravlöst café för arbetslösa. Ett datorcafé som sköts och drivs av arbetslösa, ungefär som tidningen Situation Stockholm för hemlösa. Något att gå till där man i en trevlig miljö kan möta andra i samma situation, jämföra, peppa varandra och glädjas med varann när någon lyckats. Jag kan driva stället, tänkte jag. Vad tror ni?

1 kommentar:

  1. Jag tror det blir perfekt för dig att starta ett cafe. Ja, jobblinjen, precis som med sjukförsäkringsreformen lämnar arbetsförmedlingens organisation lite i övrigt att önska. hörde om en 23-årig jobbcoach som ringde upp sin 19-åriga "klient" och föreslog att de skulle gå på bio för att lära känna varandra. Öhhh....var kommer alla människor ifrån.
    A.

    SvaraRadera