tisdag 14 september 2010

Hur kommer framtiden att bli

Jag satt och tog en morgonkaffe på ett café idag. I bordet bredvid mig satt det två stycken gubbar som verkade träffas där på morgonen varje dag, iallafall lät det så när de pratade med varandra. Som att det var en daglig rutin. De talade om kända personer "som om de kände dem" personligen och just den här dagen om en av våra ministrars föräldrar som gått bort med några månaders intervall. De pratade högt och tydligt (kanske de hörde dåligt?) och jag skulle tro att hela caféet uppfattade vem det handlade om och när och hur begravningen skulle gå till. Jag blev lite illa berörd för jag tyckte det var så privat och vet inte om jag hade velat att någon skulle basunera ut hur jag dött och hur jag skulle begravas om jag vore en, så att säga, offentlig person. Nu sitter jag och skriver om det här i bloggen - vilket ju kan kännas VÄLDIGT dubbelt - men det är just det som är min poäng. Idag kan alla lägga ut vad som helst om vem som helst i våra nya forum. Facebook, bloggar och alla andra sociala nätverk som vi deltar i. Vi lägger ut bilder på våra barn, filmer och delar med oss av vad vi gör och våra åsikter till höger och vänster. Jag skulle lätt kunna föra vidare det "skvaller" jag hörde på cafét idag och sen skulle hela världen kunna veta det. På ett klick. Kommer det att slå tillbaka? Kommer det att komma en dag då vi ångrar allt detta och till och med får äta upp det, för att vi blivit "någon annan", bytt livsåskådning eller för att vi bara vill vara "oss själva för en stund". Hur kommer framtiden se ut?

1 kommentar:

  1. Enligt Thomas beror ALLT på "DEN NYA GENERATIONEN ??? /Farmor

    SvaraRadera