torsdag 25 november 2010

Vintern - tidstjuven

Inte nog med att det är kallt och mörkt på vintern (två saker jag innerligt avskyr) men nu har jag kommit på vad det är som är VERKLIGEN jobbigt med vintern. Det är att vintern är en tidstjuv. Per se.

På vintern tar allting minst 20 % längre tid. Det tar längre tid att klä på sig (var är mitt underställ? overall? min mössa? min handske? min tjocksocka? min halsduk?), det tar längre tid att gå (jämför: gå 2 km från dagis till fots med en 4-åring i snömodd - eller - sparka sparkcykel 2 km med en 4-åring på barmark). Bussen tar längre tid (alla ska åka). Tunnelbana och pendeltåg är försenade, när de överhuvudtaget går. Städning tar längre tid för det är alltid "gegg" i hela hallen och badrummet/tvättstugan av leriga och blöta overaller, vantar, stövlar etc. Allt går långsammare. Det känns till och med som att folk köar längre inne på Konsum på vintern (eller så är det bara att man blir så inni h-vete VARM där inne när man väntar...?). Och allt det här tas av MIN (och er) redan från början snålt tilltagna tid. Man kommer hem senare på dagen, äter middag senare på kvällen - för att sen tvingas gå upp tidigare på morgonen och börja om igen. Undrar hur många timmar det handlar om på en vinter? Många skulle jag tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar