söndag 28 november 2010

Så mycket bättre

Jag vet. ALLA pratar om detta program nu, så även jag. Jag skulle kunna säga att det är ett jättebra program, superkul programidé och riktig kvalitetsunderhållning. Men det ska jag inte. Jag ska berätta om efterverkningarna av detta program. När låten med Petter och September "släpptes" för ett par veckor sedan så blev det ju en jättehit som vi alla kommer ihåg. Låten spelas på radio och överallt, även på fritids där Edward numera odlar sin musiksmak. Han har sedan dess gått runt och sjungit "Jag är mikrofonkåt! Jag är mikrofonkåt!". Ja, ni förstår...det låter..."sådär". Jag och Richard pratade då med Edward om att det här kan anses vara lite som ett "fult ord/svärord" och att man kanske inte ska gå var som helst och sjunga den där låten. Ok, tyckte Edward som (faktiskt) är noga med att vårda sitt språk och inte svär. Än iallafall.

Idag var vi på adventsglögg hos en skolkamrat till Edward och lyssnade på låten i bilen på väg hem. Följande kommentar följde efter låten:
-Mamma, vilket ord är det som är det fula i låten? Är det "mikrofon" eller "kåt"?

Vad svarar man på det?

2 kommentarer:

  1. Mikrofonkåt i orginal var tänkt att INTE spelas på radio. De lanserade Petter med den och för att ge honom credd så valde de en låt som garanterat inte skulle spelas i radio. Lite ironiskt då att den blir en hit med September. Till saken hör att orginalet inte lämnar några erotiska eftertankar, medan Septembers version är mera... jag vet inte. Det är liksom mer fokus på kåt än på mikrofon till skillnad från när Petter framför den.

    Men kan man verkligen lasta programmet för att din son sjunger på den? Kan komma på många att peka finger: Petter (som skrivit den), September (som gjort den till en hit), radiokanalerna (som spelar den). Men inte programmet som sammanförde dem.


    Tänk gammelsvenska istället, då betyder kåt=glad. Er son sjunger helt enkelt att han är glad i mikrofonen, det är väl inte så farligt ;-).

    Å du, det kunde vara värre: http://www.youtube.com/watch?v=FvlJBPuaFG4&feature=fvst

    /F

    SvaraRadera
  2. Tack för den utläggningen! Visste du förresten att Helene J är kusin med Petter?/Lotta

    SvaraRadera