onsdag 17 november 2010

Våra barn börjar bli stora

Eller, nja. De är ju visserligen bara 4 och 7 men jag tycker att jag blir överraskad mer eller mindre varje vecka för att de utvecklas så fort. Jag ska ge några exempel.

Edward har tappat sin andra framtand. Han har nu tappat totalt fyra stycken tänder varav två redan växt ut och är hans "riktiga", premanenta tänder. De tänder han ska ha och vårda resten av sitt liv. Vilken milstolpe,va? Sentimental som jag är har jag sparat de där tänderna han tappat men känner redan att det är lite...äckligt. Och konstigt. VAD ska jag med de där tänderna till? Tillverka egna smycken? Rama in? Hmmmm. Jag har också sparat lite av barnens "första" babyhår men vet inte riktigt vad jag ska ha det till heller. Stoppa i en berlock kanske? Har ni några förslag?

Vi har infört veckopeng till barnen. De är så stora att de kan handha egna pengar! 30 kr/vecka (utbetalas lördagar) om de bäddar sin egen säng varje dag. Ett barn nappade på idén och bäddar numer sängen varje morgon. Fint och prydligt. Gissa vem? (Ledtråd: barnet som INTE nappade sover sällan i egen säng...)

Nelle har börjat laga mat. På riktigt. Hon har alltid varit intresserad av matlagning och tycker om att hjälpa till i köket men nu har hon tagit det till en ny nivå. Hon hittar på egna recept - som går att äta! Härom kvällen gjorde hon en Vuxen-Hitte-På-Sallad. "Den är stark och god, mamma" sa hon stolt. Det var hackad gurka, hackad röd paprika, pressad lime och riven västerbottens ost. Stark och god. Det var en höjdare!

De börjar bli stora. Stora små.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar