måndag 1 november 2010

Universell missunnsamhet

Upplever ni ibland, liksom jag, att ni missunnas något av en högre makt. Som att det fanns något "större" däruppe som gör allt för att missunna DIG just______(vad det då kan vara). Förstår ni inte hur jag menar? Jag ska ge er ett exempel som bara är en timme gammalt. Det här hände mig idag och jag är säker på att "det större" däruppe just nu missunnar mig choklad.

Jag är på väg hem från jobbet och är lite hungrig. Ringer Richard och vi bestämmer oss för att skippa middag och fika lite ikväll eftersom jag ska ut på en kvällspromenad med en kompis och Richard blir lite sen hem. Så jag bestämmer mig för att gå in på ICA och köpa en banan så jag inte blir så hungrig på promenaden. Jag tar en banan vid fruktdisken men blir lite distraherad av en korg med diskborstar lite längre bort i lokalen. Diskborstarna är rosa och silverfärgade (tillägnade Rosa Bandet) och jag bara MÅSTE köpa en. Så till följd av det går jag en "annan väg" i butiken än rakt till kassan. Tar en diskborste och hamnar vid godisdisken. Där ser jag ett erbjudande om två stycken 200 grams chokkladkakor för 28 kr! Wow, tänker jag och slår till. Betalar och reagerar i kassan på den höga summan - 25 kr styck för chokladen??? Säger till och får ett snipigt svar tillbaka att "det gäller bara ICA-kort". Som jag såklart inte har med mig. Struntar i det (jag är ju rik nu - jag har lön!!!) och går därifrån. Äter min banan och på sista tuggan tar jag och blandar i en bit choklad för det är så gott ihop. DIREKT får jag den i halsen. Inte i halsen på ett lite charmigt klädsamt sätt utan på ett fruktansvärt hostande, hulkande och nästan "kräksigt" sätt kommer biten upp igen. Tuggar på biten och biter mig hårt i kinden. Blodvite-hårt. Och då tänker jag - VEM missunnar mig den här chokladen så mycket?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar