torsdag 10 februari 2011

Utbildning

Idag hag jag varit på utbildning, Coach-utbildning. Det är intressant när "man varit med ett tag" att se hur samma företeelse kan leva vidare under nya namn i branschen. Coachning är jättebra, inte tal om det, men det är förvillande likt det som för 15 år sedan var i ropet, Lösningsfokuserat arbete. Eller det som kom som något nytt för ca 10 år sen, Motiverande samtal. Eller det vi nu kallar KBT. Man ger ett fungerande sätt en ny kostym och säljer det igen! Vad det handlar om är samtal. Och relation. Som alltid.

Vad jag däremot konstaterar med mig själv idag det är hur mycket Coachning jag själv behöver just nu. Vi fick träna oss idag genom att coacha varandra, och att bli coachad - på riktigt. Inte som rollspel utan med riktiga ämnen som vi valde själva. Mina ämnen var att jag måste prioritera vad som är viktigt för mig när jag är låg på energi och att sedan vara tillfreds med de val jag gör. Sen gjorde vi en annan övning där jag fick reflektera över förhållandet yrkesliv och fritid. Jag har insett att jag vill ha balans där. Och att jag kan skapa det. En balans jag är nöjd med och som är realistisk. Jag blir en mer harmonisk människa då.

Ja, det var väl det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar