onsdag 2 februari 2011

Rapport från spyträsket

Edward har fortfarande magsjuka och feber. Något lägre feber idag, runt 38 grader, men inte någonstans i närheten av frisk ännu. Trodde i min enfald att natten skulle bli lugn och skön och alla skulle sova men det funkar ju inte riktigt så med sjuka barn. Det jag däremot kan säga är att det är stor skillnad på "små" barn (under 3 år) och "stora" barn (över 3 år) när de är sjuka. När barnen är små, så är natten ett rent h-vete när de är sjuka. Iallafall har det varit så med mina. Det är gråt, orolig sömn med sparkar, ylande och kräks överallt. Nu går det lite lättare. Edward hämtade till och med en hink själv i natt och SEN ropade han. Men vaken, det är man ju ändå.

Jag minns när Edward fick sin första riktiga magsjuka. Då var han drygt ett år och fick precis som nu hög feber och vinterkräksjuka samtidigt. Han kräktes och kräktes, hade blöja efter blöja full med..., ni fattar, och fick inte i sig NÅGON vätska överhuvudtaget. Richard var bortrest (ser ni ett mönster här?) och jag vakade en hel natt och gav vätskeersättning var 5:e minut med tesked så att han skulle få i sig nåt! Själv hade jag halsfluss med 39 graders feber. Läget var på tredje dygnet akut och jag ringde till vårdcentralen för att be om hjälp. Jag förklarade min situation och frågade om de gör hembesök så jag skulle kunna få penicillin för min halsfluss och bli lite starkare. "Ja, men bara när läget är akut", förklarade damen i telefonen. Sen föreslog hon att jag skulle lämna Edward till någon granne så jag kunde ta mig till vårdcentralen. Nån granne? Vilken granne tar en okänd 1-åring med vinterkräksjuka? Då ringde jag mamma. Hon kom ned med flyget, jag kom iväg till vårdcentralen och sedan lades Edward in på sjukhus med dropp för att alla hans salter var i obalans. Då hade han kräkts blod. Uttorkad var han inte eftersom jag gett vätskeersättningen men kroppen kunde iallafall inte hålla salt/socker som den skulle när allt bara rann rakt igenom. Små barn är så sårbara. Det är fortfarande jobbigt när barnen är sjuka men det är lite lättare när man inte behöver oroa sig så mycket.

1 kommentar:

  1. hoppas du ringde tillbaka till puckot på vårdcentralen och vräkte ur dig något opassande:-)
    A.

    SvaraRadera