söndag 27 februari 2011

För någon dag sedan...

...hörde jag i något sammanhang någon som pratade om att "tänk om det fanns en möjlighet att gå tillbaka i sitt liv och spela upp händelser som hänt - så man får uppleva dem - igen". DIREKT dök det upp en händelse i mitt liv, en scen, som jag tänkte på. Sen en till, och en till. Alla av dessa scener var inte livsavgörande, tvärtom var det ganska få, som haft någon egentlig betydelse. En av dem är till exempel en middag i min kompis lilla kök. En anspråkslös spagetti och köttfärssåsmiddag i glada vänners lag när jag var i 20-års åldern. Inget särskilt hände den där middagen, det var bara...trevligt. Jag undrar varför vissa "filmer" etsar sig fast mer än andra? Är det något vi ska lära oss av just de här händelserna eller är de bara en påminnelse om vilka vi är, vad som gjort oss till dem vi är? Jag har ingen aning men skulle verkligen tycka det vore intressant om jag fick återvända tilll vissa scener i livet. Inte för att omskapa dem men för att få chansen att göra det igen. Men det är klart, det är väl också det man gör, dagligen, i sina minnen och i dagdrömmeri.

4 kommentarer:

  1. Jag håller just nu på att gå "down memory lane" med hjälp av Spotify. Jag började igår kväll och kan inte sluta. Kommer på låtar hela tiden!!
    Annika
    (finns att se på min FB sida)

    SvaraRadera
  2. Kul Annika! Kanske vi håller på att bli - nostalgiska?

    SvaraRadera
  3. Kanske det, men varför inte?
    Det är så lite som var bättre förr, så musiken och minnen med vänner gör ingen skada.

    SvaraRadera
  4. jag minns ju alltid där besöket iförda dunbollstofflor och badtofflor:-)
    A.

    SvaraRadera