onsdag 2 mars 2011

Stolt över mig själv

Till sist tog jag mig samman och gick till tandläkaren och lagade den där tanden som gjort ont. Det var som vanligt ett litet h-vete. Jag inser att jag numera är rädd för att gå till tandläkaren, rädd för smärtan som det innebär att laga en tand. Och rädd för att något ska gå snett så det blir en rotfyllning. Hur rädd jag är för rotfyllning tänker jag bara inte gå in på...

Tandläkaren och tandsköterskan var snälla. De var sams också till skillnad från de i Paris som bråkade öppet under tiden jag låg "under borren". Innan tandläkaren började laga tanden så bedövade hon ordentligt, väntade tills bedövningsmedlet verkat och sedan började hon. Efter ungefär 20 minuter (det tog nästan en timme att laga tanden) så släppte bedövningen. Jag pep till att "mgfdet mgörph oonth"!!! Eller skrek, kanske är mera rättvisande. Då berättade tandläkaren att när man är rädd så blir adrenalin-påslaget i kroppen så stort att bedövningen "går ur kroppen" fortare, man töms på bedövning på typ 20 minuter istället för de vanliga 2-3 timmarna som en bedövning ska hålla. Visste ni det? Inte jag. Tyvärr så lugnade väl inte det mig särskilt mycket. Snarare blev det väl en tvärt-om-effekt. Ungefär som min rädsla för hundar. Ni vet, om man är rädd för en hund så känner hunden av det, och då blir den också rädd. Och farlig. Och då blir man som hundrädd ännu räddare för att verka rädd... Ungefär så blev det hos tandläkaren för mig igår. Om ni förstod nåt av det här.

Nu är tanden iallafall lagad. Jag har varit hos tandhygienist och så har jag skaffat tandförsäkring. Har ni hört talas om den? Inte? Skaffa er info. Jag säger bara det.
www.ftv.sll.se Frisktandvård.

4 kommentarer:

  1. JAg tror jag föredrar att betala 550 kronor vart annat år i stället. Sen är jag lite anti såna här försäkringar, har inte hunnit läsa tillräckligt men jag betalar ju skatt? ska jag inte få det jag behöver ändå?
    A.

    SvaraRadera
  2. Vänta tills du behöver göra en rotfyllning och en krona, då är du låååååååååångt över de där 550 kronorna. Typ 40 gånger. Det är då du behöver den där bufferten om en årslön på banken...

    Nej, jag säger försäkring.

    SvaraRadera
  3. Jag håller med dig Lotta; skaffade en försäkring när jag var gravid med min stora tjej för 10 år sedan. Jag var konstant hungrig och gick och tuggade på något hela tiden - kändes som tänderna höll på att frätas upp...
    Så illa var det nu inte men jag har haft en försäkring sedan dess och det känns skönt!
    /Cilla i Linköping

    SvaraRadera
  4. Okej, jag får väl kolla lite till, men lotta, inte årslön, det var anne wibble som snackade i nattmössan, två månadslöner säger privatekonomerna!
    A.

    SvaraRadera