torsdag 3 mars 2011

Kissnödig på stan

Efter jobbet idag hade jag bestämt att gå och fika med en före detta (observera att jag inte säger gammal) arbetskamrat. Vi skulle ses klockan fyra vid Ringen, Skanstull. Skanstull är en av knytpunkterna på södermalm för er som inte bor här i stan och här passerar det massor med människor varje dag. Massor. Man skulle då kunna tycka att det fanns ett visst utbud av offentliga toaletter men det gör det inte. Det finns en, i källaren i köpcentret Ringen. Där kostar det 5 kronor att kissa. Det går inte att "smita in" på någon annans femma för lyset släcks inne på toaletten så fort du har kissat färdigt och öppnat upp din dörr. Det är alltså mycket uttänkt. Till affärsinnehavarens fördel.

Idag hade jag inte någon femkrona. Inte heller några enkronor eller någon endaste kontant för den delen. Jag var alltså körd. Gick till bankomaten för att upptäcka att jag glömt MITT bankomatkort hemma. Turligt nog hade jag bankomatkortet som är knutet till Richards lönekonto med mig. Det var bara det att jag inte använt det på så länge att jag glömt koden. Provade en gång. Fel. Chansade en gång till. Fel. Vågade inte en tredje gång. Nähä. Inga pengar. Knatade till banken och fick vänta på fyra personer före mig i kön tills jag till sist kom fram. Uttagskvitto, plocka ut pengar från ett konto som jag inte hade kontonumret till. Legitimation, tack. 500 kronor. In på ICA, köpa en godisbit för att få växel. Och sen....äntligen. 20 minuter senare.

Kisssssssa.

2 kommentarer:

  1. Har ni inga sms-toaletter på Söder? Smart men dyrt. Tur att du hann fram i tid i alla fall ;-)

    SvaraRadera
  2. Inget att förvånas över med tanke på vilka som äger köpcentret.
    Annika

    SvaraRadera