måndag 14 mars 2011

Det här är ingen politisk diskussion

Ber att få förtydliga det innan ni börjar läsa det här inlägget. Men. Varför jobbar inte fler av oss deltid? Och kom nu inte dragandes med "jag har inte råd!". JAG VET att alla inte har råd att jobba deltid. En del har inte ens råd fastän de redan jobbar heltid men vi andra? Varför gör vi inte det allihopa? Jag måste säga att jobba som jag gör nu (75%) ger mig ett så otroligt stressreducerat liv. Inte stressfritt men stressreducerat. Jag kan gå upp i vettig vanlig tid om morgnarna. Äta frukost och bläddra genom tidningen. Jobba mina 6 timmar och komma hem på eftermiddagen. Eller "jobba över" 1-2 timmar utan att det blir katastrof. Sen kan jag handla på vägen hem om jag behöver. Laga mat i "lugn och ro". Äta innan det blivit kväll och sen relaxa. Se på tv, göra lite kvällssysslor, packa gympa- och utflyktspåsar, läsa läxor med barnen, bada långa lyxiga skumbad varje kväll (eller där överdrev jag nog lite....) men seriöst - varför jobbar inte alla deltid? Om man kan välja?

6 kommentarer:

  1. Mycket bra fråga. Kanske är det att om man vänjer sig vid en viss levnadsstandard vill man inte välja bort det. Några tusenlappar extra gör att man kan ha lån på sommarstugan, en fin bil eller något annat.

    SvaraRadera
  2. Lotta, när du säger vi utgår jag ifrån att du menar BÅDE män och kvinnor.
    Sen ska vi ju inte glömma ARBETSLINJEN. Ditt förslag blir nog inte så poppis i Rosenbad även jag själv anser att sex timmars arbetsdag borde vara norm. Men full lön förstås.
    Annika, din vän i Solna-viken

    SvaraRadera
  3. Det är inget politiskt ställningstagande, alltså inte heller könsbundet. /Lotta

    SvaraRadera
  4. okej lotta, jag försökte lite:-) men, det jag egentligen ville säga var att jag tror att din fundering har fler dimensioner än bara ekonomi. Men nog talat om det nu.
    Annika

    SvaraRadera
  5. Men har den det, fler dimensioner? Har vi inte själva "gått på" den ekonomiska hysterin? Lurar vi inte oss själva?/Lotta

    SvaraRadera
  6. Hmmm, nu måste jag ju fortsätta, alltså, om ekonomin var den enda faktorn till att inte gå ner i arbetstid borde ju fler män än i dag arbeta deltid. Alltså måste det handla om förväntningar, föreställningar osv. En annan sak som man kanske inte tänker på är att fler och fler jobbar oreglerad arbetstid vilket jag tror gör att det känns kontraproduktivt att gå ner i tid. Det är i alla fall min uppfattning sedan jag skrivit en artikel om det.
    A.

    SvaraRadera