måndag 7 mars 2011

Oj oj oj

Om jag var trött i lördags så är det inget mot för vad jag är idag. Festen i lördagskväll var toppenkul och vi höll på....länge. Vid fem bröt vi upp för att krypa till kojs och det frestar på, i många dagar efteråt. Återställare får en helt annan betydelse i medelåldern. Att försöka återställa sig till något mera normalt läge efter en fest tar dagar och inbegriper sömn, bra mat och mera sömn. En dusch och ett toabesök med nummer två har också positiv inverkan (äckligt, jag vet - men sant!).

I natt sov jag förvisso gott men har ont i hela kroppen efter flera timmar på dansgolvet och 9 timmars bussåkande tur och retur till Jönköping. Igår tog vi en promenad jag och den nyblivna 40-åringen. Vi pratade om festen, livet och om att återhämta sig efter en blöt kväll så här på äldre dar. Något som, iallafall för mig, är nytt med att vara "bakis" nuförtiden det är ÅNGESTEN. Att alkohol kan, i sig självt, framkalla så mycket ångest dagen efter. Det är inte längre "bara" en fråga om att vara trött, lätt illamående och yr (kanske) utan numera vaknar jag tidigt och kan inte somna om. Med ångest. Varje gång jag varit på fest så tänker jag att jag lika gärna kan vara utan alkohol om det "ska vara så här". Fy, vad hemskt det är.

Tänkte kolla av med er, hur känner ni efter en fest? Alltså inte efter ett glas vin en fredagkväll utan efter ett "partaj" - får ni ångest "dagen efter"? Vekans enkätfråga rör detta. Svara, tack.

4 kommentarer:

  1. Jag menar alltså inte ångest för något som hänt, som man gjort eller sagt utan ren och skär KÄNSLA av ångest. Ville bara förtydliga det. Ok.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår dig helt och hållet, Lotta. En sån där obefogad ångest. Lika svår att koppla ihop med logik, som den ångest och nedstämdhet som kan infinna sig i samband med pms. Jobbigt! MEN... det är i alla fall bättre än om man skulle ha ångest över nåt tokigt man gjort under alkohelns påverkan ;)

    SvaraRadera
  3. Om jag festat ordentligt och ganska länge så brukar jag också vakna tidigt med en känsla av ångest. Men om jag "bara" dricker 2-4 glas vin under en kväll så sover jag som en stock, och väldigt länge...
    Jag har hört att man vaknar för att alkoholen håller på att gå ur kroppen, men jag vet inte.

    SvaraRadera
  4. Alkohol i mer än måttlig mängd är ångestframkallan, i alla fall för mig. Jag tror att det hänger ihop med att det är ett "gift". När alkohol går ur kroppen mår man fysiskt dåligt och då vet man att man har gjort något som man egentligen inte mår bra av. Har man dessutom gjort något man ångrar är ångesten obeskrivlig. Som tur är händer det inte så ofta numera. Hur det nu än är så är en bra fest då och då ändå värt det, för på något sätt får man en kick av att ha riktigt kul med sina fantastiska vänner. Lotta! Tack för att du finns, för att du trotsade tröttheten och kom och partayade natten lång med den mig. Tack för den fantastiska presenten och för att Richard höll ställningarna där hemma när han nu inte kunde komma med. Ni har båda en plats i mitt hjärta. Men det hoppas jag att ni visste sedan innan =).

    Bamsekram från den nyblivna 40-åringen

    SvaraRadera