torsdag 10 mars 2011

Igår

Igår började jag skriva en "novell" här på bloggen om kreativitet och idéer. Främst om idéer jag själv haft som jag inte gjort något av. Sådana idéer som någon annan haft samtidigt men gjort något av. Jag ska skriva det färdigt någon dag så ska ni få läsa om mina ständigt missade tåg till ekonomiskt oberoende - ha ha! Idag vill jag istället berätta om lilla Nellan som blivit krasslig igen. Feber och hosta. En repris. Ingen favorit precis. Så idag blev det istället för ett besök hos frisören (för mig) ett besök hos läkaren för Nelle. Domen blev: rossliga lungor och kanske början till en lunginflammation (och fortsatt taskig pagefrisyr för mig). Sänkan var förhöjd men inte tillräckligt (?) för att motivera penicillin så doktor Alain skrev ut två astmapreparat som Nelle ska andas in morgon och kväll. Istället för penicillin. Lite som en chansning. " De här preparaten kan göra det bättre men om det inte fungerar eller Nelle blir hastigt sämre så får det bli penicillin.

Konstigt det där med penicillin. Jag tycker det verkar gå extremt åt "andra hållet" nu - att man som läkare ALDRIG vill/får/kan/ska skriva ut penicillin. Allt ska läkas ut på egen hand. Till och med misstänkta lunginflammationer. Jag vet inte vad jag tycker om det. Eller det gör jag. Balans. Det är vad jag tycker. Om folk verkligen ÄR sjuka tycker jag de kan/ska få penicillin. Att låta något läka ut på egen hand kan ju ta månader. Och det är också jobbigt för kroppen. Kanske till och med farligt. Nej, jag tror på balans. Gällande penicillin som allting annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar